Friday 26 February 2016

Langkawi 2015- Day 3 and The End

Salam semua,

Tak mau cerita panjang-panjang, gi Langkawi je pun, lain lah kot pergi North Pole ke tengok Aurora northern light kan.

Ok hari ke 3 kami pergi Taman Lagenda.

Sayugia diingatkan bahawa Langkawi ada banyak lagi tempat-tempat menarik untuk dilawati..siapkan ongkos nya jer.

Lawatan kami ni kira destinasi budget, memang ayah nak light and easy jer..so tempat-tempat macam underwater world, pulau payar, muzium 3D, wildlife park semua tu out of plan..kira nak menikmati dan mengenali pulau tu sendiri.

Island hopping pun kami skip sebab dulu masa 2008 kami dah gi island hopping.

Bagi sapa-sapa yang baru pertama kali melawat Langkawi, tempat-tempat tersebut nama di atas adalah wajib dilawati, kami dah gi dah dulu masa maksu Annie ada bersama kami...rindu assue annie.

Taman Lagenda ni luas sesangat ..lupa pulak berapa hektar luasnya, dulu perkhidmatan buggy dsediakan tapi sekarang tak de dah.

Masa kami sampai tempat tu sunyi macam baru lepas kena serang zombie....satu manusia pun tak de!!

Pintu masuk

Tak de orang jaga,  so masuk adalah free.

Taman Lagenda ni kira menceritakan semua lagenda-lagenda kat pulau Langkawi ni, memang banyak cerita magik-magik yang tak masuk akal, tapi terima sekadar pengetahuan sahaja la, nama pun lagenda kan.

Masuk-masuk jer ni trek yang kami nampak, cantik dan mengujakan.

Tapi malangnya tepat ni dah run down, papan kenyataan yang menceritakan lagenda-ladenda pun dah pudar, dengan tak de orang dan tak de panduan arah menyebabkan ayah kami hilang mood

Yang berminat dan teruja nak pergi hanya mama  kami jer, kami yang lain dah tak larat, tempat tersangat luas, pastu panas terik tak de panduan.

Dari maklumat di internet, ada 17 monumen semuanya .

Gergasi bertarong adalah monumen pertama, ada arca mat cincang dengan gergasi satu lagi bertarong, ada la papan batu yang menceritakan pertarungan dua gergasi ni tapi dah tak berapa nampak. berlumut dah.

Ni pulak mangkuk gulai gergasi tu, asyik bertarung sampai tak sedar mangkuk gulai pecah, habis la kuah tumpah ...sampai la ke satu pekan yang akhirnya dinamakan Pekan Kuah.

Jalan lagi ke depan...fyi, jarak dari satu monumen ke satu monumen adalah jauh, bayangkan ada 17 monumen semuanya ..berapa punya luas da tempat ni!!.

Tak tau la pulak apa kisah nya kerbau-kerbau yang berendam ni.

Beras basah..pandai dia buat replika ni, kalau tengok dekat-dekat memang sebiji rupa beras.

Lepas tu ada monumen pasal percintaan dua dewa..percintaan tak direstui pastu kena sumpah jadi buaya putih..ada yang kena sumpah jadi ikan la.

Ni la kapel yang kena sumpah tu, google la cerita-cerita lagenda pulau Langkawi, mesti ada cerita kapel ni..kesiannnnnn.

Ada lagi 15 monumen tapi kena la menapak punya jauh.

Disebabkan ayah dah takde mood nak jalan jauh, mama jer yang  bersemangat maka perjalanan gagal diteruskan..jumpa satu pondok, lepak jap.

View dari trek perjalanan sebelah kiri.

Memang kena repeat tempat ni, kena datang awal pagi dan simpan tenaga untuk menapak dan tengok kesemua 17 monumen.

Lepas tu kami dah tak kemana , pergi Pekan Kuah shopping-shopping coklat dan beli pisau potong roti, beli minyak gamat sikit pastu  balik hotel mandi-manda kat kolam jer.

Day 4.. hari terakhir.

Kali ni mama turun brekfes dengan azri. Lepas brekfes, memang kami hanya habiskan masa hotel sahaja..im dan azri asah skil berenang......punya berjam-jam berenang sampai azri dah tau berenang.

Ayah kami pun berenang , hari last ni la baru abang besar setuju nak berenang, seronok tengok kami semua pandai berenang kecuali mama kami la.

Alasan mama untuk tidak belajar berenang adalah , dah ada 4 jejaka yang boleh menyelamatkan mama dari lemas, so tak yah la belajar berenang..boleh gitu??

Flight pukul 6.20 petang, janji nak pulangkan kereta pukul 4..jadi lepas check out hotel, kami terus berjalan ke Kota Mahsuri..nak tengok makam mahsuri.

Tak ada apa yang sangat menarik di Kota Mahsuri, ada muzium dan ada cerita-cerita lagenda mahsuri...banyak la gambar-gambar Aisyah yang dikatakan cicit mahsuri tu, siap ada gambar kawin dia....melebih-lebih la pulak.

Tak lama kat situ, kami pun gerak ke airpot.

Tepat pukul 4 kami sampai airpot...pulangkan kereta dan lepak-lepak jer kat airpot. nak check in belum boleh lagi, masih awal.

Kami balik dengan Rayani Air, yang dikatakan patuh syariah, tiada arak dan minuman keras dihidangkan dalam kapal terbang dan pramugari semuanya bertudung.

Lepas check in , kami layan starbuck sambil makan-makan roti, perut kenyang lagi sebenarnya .

Melangkah pulang.menuju ke gate.

Sampai kat gate tengok orang takde..kami lepak-lepak je la..siap gi kedai beli gula-gula..nasib baik ayah gi kaunter tanya, rupa-rupanya semua orang dah ada dalam kapal terbang!

Kelam kabut kami keluar masuk dalam kapal terbang, kami la penumpang terakhir masuk...eh ada 2 abang masuk selepas kami.

Kami duduk-duduk jap, kapal terbang pun dah siap-siap nak berlepas.

Kelam malam di angkasa. Kapal terbang milik Rayani Air ni adalah kapal terbang lama yang dibeli dari MAS...kabarnya Rayani Air ada 2 biji kapal terbang jer..memang nampak lama la kapal terbang ni.

Pastu masa take off dan masa dah melepasi awam...kapal terbang bergegar kuat, memang rasa nak terkeluar isi perut la......abang besar dah sejuk-sejuk tangan dan kaki..mama yang berani pun kecut perut jugak. Ayah kata banyak "air-pocket"

Tak sampai sejam, kami dah mendarat di KLIA2..ambik teksi balik seremban.disebabkan kami berlima, airpot tak benarkan kami ambik teksi biasa, kami di minta ambil van..caj dari KLIA2 ke seremban adalah RM199...terkejut ayah kami punya mahal.

Rasa macam lagi baik bawak kereta jer ke airpot dan park kat parking jangka panjang..jimat duit ...apa nak buat pengalaman pertama.

Sampai rumah pukul 11 malam..letih sangat.

Esok nya semua bangun dah bad mood ..sebab ni minggu terakhir cuti..lagi 4 hari dah nak stat sekolah..waaaaa..waaaaaaa