Monday 18 February 2013

Sunset di Kuala Sungai Baru

Ni kali pertama kami tengok sunset..

Dulu masa gi Langkawi, masa kat Burau Bay tu ..ada juga bang afiq sibuk-sibuk ajak tengok sunset  tapi dah lambat ...baru nak ke pantai ..dah gelap dah...hampa ...

Maka mama dan ayah pun ajak lah kami semua tengok sunset, lagipun si bongsu azri memang pemakan tegar sotong , udang dan sespesis dengan nya , maka boleh makan ikan bakar sekali....

Hari sabtu tu macam biasa abang zahin ada kelas tambahan..lepas makan tengahhari , kami lepak-lepak jer. ..dalam pukul 6 kami pun bertolak ...

Dengan bantuan  waze  , ayah ikut jalan dari rantau ....jalan pun santai-santai jer ...azri sempat tido lagi ...mula-mula tu kami sampai jalan-jalan kampung , pastu stat jumpa jalan-jalan estet..ada pokok kelapa sawit je kiri kanan jalan ..jalan sempit dan agak menakutkan

Jalan-jalan lagi dah nampak banyak pokok kelapa dan ayah kata kita dah sampai berhampiran laut tapi masih lum nampak lagi lautnya ....

Sampai kat satu pekan kecil , ayah ternampak macam pentas yang biasa orang cina buat persembahan untuk hantu-hantu tu..alahh yang macam dalam cerita kampung boy tu .

Terbayang-bayang dalam cerita tu, diaorang susun kerusi kat depan pastu takde sapa-sapa boleh duduk ...pasal kerusi tu khas untuk hantu duduk... tetiba rasa seram pulak kat tempat ni..dah le sunyi takde orang ..

Pekan pun macam pekan mati jer...dengan bangunan-bangunan lama ...tapi kat depan sikit ada jeti pastu ada gerai-gerai orang jual ikan-ikan ..gerai-gerai makan pun banyak jugak..

Kami tak lama kat sana..ambik gambar lebihkurang dan teruskan pencarian ikan bakar.

Ni kat jeti yang depan sikit pekan tadi..ramai jugak yang memancing kat sini ...ada la papan tanda kata "dilarang memancing dari atas bot" tapi kami tengok semua selamba memancing atas bot ..

Ok jalan depan lagi ..azri dan im masih tido ...kami sampai ke Dataran apa ntah ....ni memang tempat orang memancing dan melepak ..ramai juga orang kat situ..ada jambatan tinggi dan dari sini dah boleh nampak kapal besar-besar.

Kami jalan-jalan kejap kat sini, azri masih mamai lagi...dah kena paksa bangun tadi.

Hari pun semakin lewat ...emm dah tak sabar nak makan ikan bakar ni..semua masuk kereta dan bergerak lah ke seberang jambatan sana..

Lepas je seberang jambatan tu..dah dekat dah dengan Kuala Sungai Baru.

Sunset di Kuala Sungai Baru, masa ni dah sampai medan ikan bakar...ada lorong-lorong ke kedai makan..ada beberapa kedai makan kat situ , macam biasa ayah pilih yang bersih dan tuan kedai yang ramah .

Makan otak-otak dulu sambil tunggu makanan yang diorder dimasak ..

Makanan yang mama order ..ikan siakap masam manis, sotong goreng tepung, kerang bakar dan ikan cencaru bakar...kesemua mereka adalah bersais XXXL

Ni baru namanya matahari terbenam..betul-betul terbenam dalam laut dah....tak lama pas tu makanan pun sampai ...kami pun makan ....sedap--semua sedap TAPI ada ke patut sotong tepung dia letak lada hitam...jadi amat pedas ...potong stim betul....kesian azri ..dah le dia pengemar sotong ..

Kami makan dari terang sampai la gelap segelapnya...ayah dan abang gi solat kat surau ..surau tu cantik tapi sayang tak berjaga...banyak tahi cicak..nasib baik la mama kami cuti islam ..kalau tak camne mama nak solat...

Siap makan ...dah jom balik...tapi kena la bayar dulu...takkan free kot..hi hih semua nya                RM58-00 ..murah murah murah ....

Tinggal tulang jer...pastu kami pun gerak balik

Perjalanan balik agak seram sebab ikut jalan-jalan estet dan ladang tadi ...jalan tu sangat gelap jadi ayah drive laju ...kecut perut ...

Sampai rumah dalam pukul 10 malam camtu...tak le jauh sangat, nanti boleh pergi lagi tapi kali ni takmau pedas....