Thursday 25 April 2013

Pengalaman pertama naik keretapi

Assalamualaikum,

Kami nak cerita pengalaman pertama naik keretapi nih...kebetulan ayah ada kerja kat Ipoh maka ayah cadang pada mama untuk bawa kami ke Ipoh naik keretapi.

Mulanya mama kami tak konfiden ..ye lah nak angkut tiga2 lelaki kecil ni tapi ayah kata apa ada hal , abang dah besar dan abang janji akan jaga im, mama pulak boleh jaga azri.

Hari Isnin tu kami semua sekolah macam biasa , bangun pagi tengok-tengok ayah dah gi Ipoh dah, mama kata ayah bertolak pukul 5 pagi tadi ..rasa rindu pulak kat ayah..

Lepas bekfes , mama hantar kami semua ke sekolah pastu kami ke kelas kafa macam biasa .....petang tu mama jemput kami pastu terus ke speedmart , shopping bekalan nak ke Ipoh .

Esoknya mama kata tak payah gi sekolah sebab tak sempat , train tu pukul 1.50 petang maka hari tu kami berlepakan saje lah , sarapan dan makan tengah hari pun tak de selera pasal excited sangat .

Pukul 12 tengah hari kami semua dah siap hensem-hensem pastu mama pun call teksi..

Dalam teksi, excited punya pasal , teksi buruk pun , buruk lah asalkan sampai kat stesyen keretapi.

Sampai stesyen pun awal giler....pukul 12.20 dah sampai padahal train nak gerak pukul 1.40 petang...ni excited punya pasal la ni. kih kih kih .

Sudahnye berasap la kami menunggu tren...sempat beli air dan jajan-jajan...dalam beg sebenarnya penuh dengan food jer..baju-baju dah naik keta ikut ayah semalam...

Last-last tren sampai pukul 2.15 pm... im dan azri tak tak sabar-sabar dah .....

Dalam train...train nye buruk jer..macam dalam bas jer..nasib baik airkon sejuk. mama kami dah beli tiket tempat duduk sebaris ..senang nak pas-pas jajan nanti.

Antara jajan-jajan yang menemani sepanjang perjalanan kami....abang pulak ambik beratus-ratus gambar..sampai makcik depan seat tu asyik toleh ..kejap-kejap kletek....kletek.. gambar paling banyak abang snap adalah gambar langit!...

Im tengah buat homework yang diberi..catat nama-nama stesyen ketapi utama yang kami lalu....

Azri pulak bantai tido dekat 2 jam ...aahh lega sikit

Budak kecik ni terjaga lagi 30-40 minit nak sampai ....dia dah resah, letih dan tak sabar ..stat buat perangai...

Pukul 6.30 lebih kurang , kami pun sampai lah ke Ipoh ....stesyen keretapi Ipoh lagi cantik tapi panasss...tunggu ayah kat sana hampir 20 minit camtu ..

Ayah jemput kami dan terus ke hospital Ipoh ...kami semua tunggu dalam kereta je..mama je yang naik wad lawat Tok su tu..

Lepas tu kami semua terus gi makan ....

Lepas makan , balik hotel ....kami kat Impiana Casurina Hotel.

Badan dah letih ....tak sabar nak tido ..malam pertama tu im dan abang tido kat katil kecik tu , mama, ayah dan azri tido katil besar sais raja tu tapi mama kesian tengok abang yang kesempitan..malam esoknya abang pulak tido kat katil raja tu.

Esoknya , pagi-pagi lagi ayah dah gi tempat kerja dah ...tinggal lah mama dan kami jer.  Walaupun tak berkereta tapi ada banyak aktiviti nak buat ni..